Continguts
UNITAT 1. Introducció i conceptualització del Sensellarisme.
Mòdul 1.1. Sensellarisme. Revisió del concepte ¿persona sense llar¿
¿ La construcció d'un objecte d'intervenció social.
¿ Existeixen els perfils de ¿persona sense llar¿?
¿ La gestió de la pobresa extrema i els Estats del Benestar.
¿ Exclusió social i habitatge.
¿ Els canvis en la composició de la població sense llar en les societats postindustrials.
¿ El Sensellarisme: Categories ETHOS i anàlisi de l'exclusió residencial.
¿ Prejudicis, estigmes i definició de polítiques públiques.
Mòdul 1.2. Diagnosi: el sensellarisme a Catalunya i context europeu
¿ Les fonts de dades oficials i no oficials.
¿ El paper del tercer sector en la producció de dades.
¿ El sensellarisme a Europa. Evolució i explicacions del creixement de l'etapa 2014-2020.
¿ Exclusió residencial i sensellarisme a Catalunya.
¿ Migracions i sensellarisme.
¿ Sensellarisme amb perspectiva de gènere.
UNITAT 2. El sistema d'atenció a les persones sense llar
Mòdul 2.1. Marc legislatiu i competencial
¿ Normativa estatal, autonòmica i local
¿ El Marc Europeu
¿ El Sistema Públic de Serveis Socials i l'atenció a les persones sense llar: definició dels serveis.
Mòdul 2.2. Els dispositius residencials i d'allotjament per a persones sense llar
¿ Normativa estatal, autonòmica i local i Reglaments de règim intern.
¿ Modalitats de dispositius d'atenció a persones sense llar: Baixa, mitja i alta exigència.
¿ Altres dispositius i recursos complementaris.
¿ Drets i deures dels usuaris i les usuàries
¿ Règim disciplinari i sancionador.
¿ La participació en els centres i serveis d'atenció a persones sense llar.
Mòdul 2.3. Polítiques d'atenció a les persones sense llar.
¿ Les polítiques d'atenció a les persones sense llar a les societats industrials i postindustrials. Perspectiva comparada
¿ Les polítiques d'atenció a les persones sense llar a Catalunya. Perspectiva històrica.
¿ El model d'escala: teoria i realitat.
¿ Housing first i housing led policies.
¿ Innovació en l'atenció a les persones sense llar: mites i realitats.
Mòdul 2.4. El treball de l'equip professional.
¿ Coneixements, habilitats i actituds de l'equip multidisciplinari.
¿ Direcció, formació i supervisió.
¿ El paper del Voluntariat.
¿ La perspectiva de gènere en l'atenció a persones sense llar.
¿ L'estrès professional en l'atenció a persones sense llar.
UNITAT 3. Intervenció social i processos de recuperació
Mòdul 3.1. Contacte i intervenció inicial amb persones sense llar.
¿ El contacte el carrer. Característiques, oportunitats i dificultats.
¿ Objectius del treball de carrer.
¿ Detecció de casos i seguiment.
¿ Centres de dia, menjadors, serveis higiènics. Garantia de prestacions bàsiques i espais de vinculació.
¿ Primera acollida i demanda d'allotjament.
¿ Baixa exigència.
¿ La malaltia mental en situacions de carrer. Perfil de les persones sense llar amb patologia mental. Estudis epidemiològics i socials. Tipus de trastorns i addiccions.
Mòdul 3.2. Espais d'intervenció.
¿ Tipus de dispositius d'allotjament i residencials.
¿ El centres residencials i la recuperació. De l'alberguisme a la llar.
¿ La importància de l'espai físic en l'acompanyament social.
¿ Pisos amb acompanyament: dels pisos d'inclusió als projectes housing first.
¿ L'acolliment d'emergència: campanyes hivernals i altres emergències.
¿ És el sensellarisme de carrer una situació d'emergència?
Mòdul 3.4. Especialització en l'atenció social a les persones sense llar.
¿ Migracions i sensellarisme: debats recents sobre la diferenciació d'itineraris segons nacionalitat i situació administrativa.
¿ Joves migrats sense llar.
¿ El sensellarisme femení la introducció de la perspectiva de gènere al sistema d'atenció.
¿ La intervenció social en assentaments irregulars.
¿ L'accés al sistema de garantia de rendes i els itineraris de recuperació.
Mòdul 3.5. Polítiques preventives
¿ Marc preventiu i nivells de governança
¿ La prevenció primària: polítiques d'habitatge, garantia de rendes, polítiques laborals, control migratòri.
¿ La prevenció secundària: processos de desinstitucionalització, detecció precoç, el paper dels serveis socials.
¿ La prevenció terciària: evitar les recaigudes.
¿ Pandèmia i sensellarisme: aprenentatges.
Metodologia d'impartició
Metodologia activa, pràctica i participativa per a que els assistents adquireixin les habilitats necessàries per a l'aplicació en el seu entorn de treball dels coneixements objecte de la present acció formativa.