Acció formativa del BAF
Patologia dual en adolescents: pautes per comprendre i acompanyar en l'àmbit de les addiccions
Àmbit promotor de la formació:
Gerència de Serveis Socials
Requisits:
Professionals que intervenen amb adolescents i joves
Modalitat:
Curs
Canal:
Presencial
Durada:
20.00 h
| Presencial   20.00 h
| Videoformació   0.00 h
| Treball en línia   0.00 h
Nombre de participants:
Mínim 15
| Òptim  
20
| Màxim  
20
Tipus d'acreditació:
Certificat d’assistència
Temàtica:
Descriptor:
Objectius

· Reflexionar sobre la relació bidireccional entre addiccions i altres trastorns mentals en l'adolescent, per tal de comprendre'l i poder acompanyar-lo adequadament.
· Detectar trastorns mentals subjacents a les addiccions a drogues i comportamentals en adolescents.
· Plantejar l'abordatge terapèutic integral i integrat d'alguns casos clínics presentats durant les sessions.
· Millorar la utilització de tècniques psicoeducatives, psicoterapèutiques i psicosocials útils en l'abordatge interdisciplinari dels trastorns duals en adolescents.
· Realitzar derivacions adients i/o coordinacions amb serveis de salut mental, serveis socials, educatius, etc (treball comunitari i interxarxes).

Continguts
· Sessió 1: Actualització sobre la interrelació entre conductes addictives i altres trastorns mentals en adolescents. Etiologia, factors de risc i protecció. Diferències en la comorbiditat entre les addiccions a drogues i les conductuals (principalment videojocs i xarxes socials). Diferències segons el gènere. L'enfoc transdiagnòstic. Anàlisi de casos clínics de la docent i dels assistents.

· Sessió 2: Avaluació i abordatge integral i integrat dels trastorns duals en adolescents. Les tècniques motivacionals, cognitiu-conductuals, dialèctic-conductuals, de tercera generació, etc. Teràpies grupals. Teràpies familiars, multisistèmiques i multifamiliars. Teràpia ocupacional, art, esport i altres tècniques psicosocials. Pràctica experiencial amb materials psicoeducatius i terapèutics.

· Sessió 3: L'experiència del pacient. Com ser empàtic i promoure l'autoeficàcia, la resiliència i la integració social, amb o sense abstinència o control de la conducta addictiva. Col·laboració amb els grups d'ajuda mútua (GAM).

· Sessió 4: Pràctica d'estratègies amb casos clínics i materials terapèutics. Visualització i lectura d'entrevistes-model. Escenificacions i anàlisi de situacions complexes . Reflexions sobre problemes detectats en la pràctica habitual i pluja de idees de possibles solucions. Compartir experiències i aprendre junts.
Metodologia d'impartició
Teòrica-pràctica . Reflexió teòrica, anàlisi i resolució de casos pràctics des de l'àmbit de l'atenció
Metodologia d'avaluació
Assistència