· Es requereix que els participants tinguin la càmera activada durant tota la sessió. Aquesta mesura permet assegurar una experiència d'aprenentatge més interactiva i efectiva.
· Es requereix que els participants tinguin la càmera activada durant tota la sessió. Aquesta mesura permet assegurar una experiència d'aprenentatge més interactiva i efectiva.
. Adquirir els coneixements i destreses elementals per identificar la persona susceptible
de comportament violent i/o agitat
. Adquirir eines que facilitin la intervenció del
professional davant una situació violenta amb un ciutadà.
.
Conèixer la realitat dels professionals dels Serveis Socials Municipals Treballadorsi Educadors Socials,...) que poden viure situacions violentes en el
desenvolupament de les seves tasques professionals.
. Adquirir coneixements jurídics bàsics per a la millora de la intervenció professional en
serveis socials i atenció a les persons
. Conèixer la metodologia per elaborar els protocols, els agents i recursos, així com les
diferents eines d'actuació jurídica
. Conèixer l'organització i seguretat bàsica dels espais
de treball d'atenció a usuaris.
. Conèixer els drets, deures i responsabilitats de les persones usuàries dels serveis socials.
. Abordar la importància dels agents i recursos implicats en l'elaboració del protocol.
L'usuari de serveis socials en situació de crisi emocional: Factors de risc derivats de l'entorn de
serveis socials. Factors derivats d'alguns casos sensibles: Desnonaments, EAIA: disposicions de custòdia i seguiment, Tramitacions d'ajuda, Salut mental i addiccions
Entorn de la llar
. Definicions:
Emoció, agressivitat, ira, agitació
Característiques i factors predisposants de la conducta agressiva
Tipus de violència a la feina i conseqüències
Què observar de la conducta agressiva. Components i factors de risc
. La comunicació:
Tècniques de comunicació facilitadores i per transmetre males noticies (desnonaments,
denegació ajudes, intervenció en custodies, etc.)
Estratègies de comunicació per a la contenció psicològica
Pautes de tracte i maneig de la situació agressiva
Seguiment de la intervenció de l'usuari de la comunicació no violenta
Casos pràctics
. La contenció:
Psicològica o emocional
Ambiental i el maneig de l'entorn
La relació d'ajuda com eina de mediació i prevenció:
El treball en equip en la contenció i en la prevenció de la violència
Pautes a seguir durant una intervenció en una conducta agressiva
Casos pràctics
. Protocols:
Coneixements sobre el protocol, metodologia elaboració, procediments, agents,
recursos i avaluació.
Organització i seguretat bàsica, activa i passiva, dels espais de treball.
Determinació i/o construcció d'indicadors de risc.
Drets, deures i responsabilitats dels usuaris de serveis socials.
Normalització de la pràctica professional davant situacions de risc.
La intervenció dels professionals dels serveis socials bàsics en casos de conductes violentes, conèixer els protocols i eines d'actuació.
Seguiment de diapositives junt amb el dossier. Recolzament de les explicacions amb exemples reals i realització de dinàmiques.
Exercicis de rol playing.