Objectius
· Objectiu general:
·
Dotar els professionals municipals de coneixements, recursos i estratègies per desenvolupar una comunicació planificada, efectiva i transformadora dels mercats municipals, eixos comercials i fires.
Objectius específics:
· Definir i alinear els objectius de comunicació amb els objectius estratègics del merct.
· Crear plans de comunicació orientats a resultats i adaptats a la realitat loca.
· Millorar la notorietat, la freqüència de compra i el tiquet mitjà del merca.
· Atraure nous públics: famílies joves, joves adults, nous residents
· Fidelitzar els clients habituals i activar nous canals de relació
· Dominar eines i plataformes de comunicació directa i massiva (SMS, correu, xarxes, etc.)
· Implementar eines digitals i de màrqueting automatitzat amb una orientació humanista.
Continguts
a. JORNADA I
ESTRATÈGIA I PLANIFICACIÓ (5h.)
Speed-Intro (5h)
Mòdul 1. Objectius estratègics de la comunicació (1h.15h)
· Què volem aconseguir amb la comunicaci.
· Diagnosi inicial: on so.
· Dades clau per a la presa de decisions.
· Exempls d'objectius estratègics:
· Incrementar la notorietat del mercat.
· Atraure perfils concrets (famílies joves, joves solters, etc.).
· Augmentar la freqüència de visita.
· Incrementar el tiquet mitjà.
· Reuir l'edat mitjana de la clientela .
· Posicionar el mercat com a referent cultural i social del barri.
· Descans 1min
Mòdul 2. Marca, storytelling i identitat (1h.15h)
· Què fa únic el nosre sector.
· Valors i atributs identitaris: qualitat, proximitat, sostenibilitat.
· Disseny del relat (storytelling i discurs públic.
· Casso d'èxit i errors habituals.
· Exercici pràctic: redacció de missatges clau per canals físics i digitals.
· Descans 1min
Mòdul 3. Públics objectiu i canals de comunicació (1h.15h)
· Identificació de públics objectiu primaris i secundaris.
· Definició de missatges per a cada perfil.
· Estratègia multicanal: física, digital, social, relacional.
· Taller: mapeig de públics i canals per a un mercat real o un cas fictici del municipi.
· Descans 1min
Mòdul 4. Eines de comunicació massiva (1h.15h)
· Creació i gestió de bases de dade.
· Clients i usuaris actuals.
· Clients objectiu.
· Entitats, associacions i col·lectius de la ciutat.
· Com captar dades: inscripcions, tallers, wifi gratuït, sorteigs, etc.
· Normativa RGPD.
· Comunicació direct.
· Campanye d'SMS massiu.
· Newsletters i butlletins.
· Automatització de recordatoris i promocions.
· Plataformes i eines de gestió: Mailchimp, Sendinblue, WhatsApp Business...
b. JORNADA II
EINES I EXECUCIÓ (6h.)
Mòdul 5. Campanyes de comunicació i dinamització (1h.15h)
· Campanyes estacionals i campanyes permanents.
· Accios d'impacte i microcampanyes.
· Comunicació a través d'activitats: tallers, sortejos, col·laboracions.
· Targetes de fidelització i ús de dades .
· Comunicacions transversals (interactiva amb altres sectors locals 'interès) (ex.Barberà insolita, Mollet, punts informació a mercat)
· Aliances amb altres serveis municipals (cultura, jov., educació).
· Casos pràctics: Barberà, Gavà, Sant Ildefons, Mollt.
· Descans 5min
Mòdul 6. Comunicació digital i xarxes socials (1h.15h)
· Webs de mercats: estructura i continguts clau.
· Xarxes socials: formats, calendaris i eines de gestió.(canal W.A.)
· La figura del community manager municipal.
· La IA és la nostra amiga
· Premsa i Canals Offlie.n
· Descans 1min
Mòdul 7. Innovació i transformació digital aplicada (1h.45h)
· Marketplace local i integració digital.
· Panells informatius i sistemes de comptatge.
· Programari per a gestió d¿incidències i satisfacció del client.
· Big data i intel·ligència comercial.
· Cas pràctic: com prioritzar la digitalització segons els recursos.
Submòduls específics per sectors:
7. A Comerç de proximitat:
· Digitalització de punts de venda.
· Fidelització omnicanal i codis QR de valor afegit.
· Eines col·laboratives per a eixos comercials.
7.B Mercats municipals (fixos):
· Pantalles digitals de continguts.
· Comandament unificat de xarxes i calendari d¿activitats.
· Digitalització del back-office per a la gestió de parades i espais comuns.
7.C Mercats de venda no sedentària (MVNS):
· Màrqueting visual i senyalètica
· Comunicació automàtica i gestió d¿assistència.
· Millora de la visibilitat digital dels marxants.
7.D Fires i esdeveniments:
· Campanyes de difusió multicanal
· Entrades digitals i sistema de recompenses locals
Enquestes digitals post-visita i anàlisi de resultats - Descans 1 min
Activitat dinamitzadora transversal (1h)
c. JORNADA III
RETAIL TOUR (5h.)
Mataró Ruta de retail i mercats
Per què Mataró?
· Capital del Maresme, amb diferents mercats setmanals molt potents i diversos.
· Disposa de mercats municipals forts, especialment el de la Plaça de Cuba.
· Agenda de fires i festes populars (Sant Simó, Nadal) amb gran abast.
· Estratègia municipal de comerç i mercats ben estructurada.
Punts clau de la ruta
1. Eixos comercials del centre i Plaça de Cuba
· Campanyes estacionals visibles, coordinació amb mercat municipal i setmanals.
2. Mercat Municipal Plaça de Cuba Referent amb web pròpia i accions de dinamització.
· Bones pràctiques de comunicació digital i fidelització.
· Sala polivalent per a la celebració de tallers i cursos.
3. Mercats setmanals Diversitat '¿oferta (alimentació, tèxtil, productes especialitzats).
· Integració amb el comerç del voltant.
4. Fires i festes (ex. Sant Simó, Nadal) Potents en identitat i participació ciutadana.
· Esdeveniments on comerç i mercats es promocionen conjuntament.
Elements a observar
· Relació entre mercats municipals, mercats setmanals i comerç urbà.
· Estructura digital i de branding dels mercats.
· Com les fires reforcen el comerç de proximitat.
Activitat dinamitzadora
· Benchmarking exprés: anàlisi de campanyes estacionals i la seva integració.
· Taller final: dissenya