Acció formativa del BAF
Les Àrees de Promoció Econòmica Urbana: reflexions i reptes per a la seva implementació
Àmbit promotor de la formació:
Gerència de Serveis de Comerç
Requisits:
- Tècnics i tècniques de comerç dels Ajuntaments de municipis i ciutats de la província de Barcelona, així com personal tècnic de la Diputació de Barcelona de l’àmbit del comerç urbà.
- Es requereix que els participants tinguin la càmera activada durant tota la sessió. Aquesta mesura permet assegurar una experiència d’aprenentatge més interactiva i efectiva.
Modalitat:
curs
Canal:
Videoformació
Durada:
10.00 h
| Presencial   0.00 h
| Videoformació   10.00 h
| Treball en línia   0.00 h
Nombre de participants:
Mínim 15
| Òptim  
16
| Màxim  
20
Tipus d'acreditació:
Certificat d’assistència
Temàtica:
Descriptor:
Objectius

El present programa persegueix els següents objectius:
-Reflexionar sobre els origen de les APEU així com els diferents models de gestió publico privada en l’àmbit del comerç.
-Conèixer les principals característiques de la nova Llei de les APEU.
-Reflexionar sobre els condicionants més importants que poden incidir en la viabilitat i posada en marxa d’una APEU a Catalunya.

Continguts
Sessió 1. Orígens de la col·laboració publico-privada (2 hores)
Els models de col·laboració publico-privada en el comerç.
El model BID (Business Improvement District).
Exposició dels principals models internacionals (models americans, models anglesos i models alemanys).
Casos d'èxit: Bones pràctiques dels BIDS (La BID Foundation, els Scotland Business Districts, la ATMC).
Models d'èxit en la gestió publicoprivada: la SEMAEST francesa.
Sessió 2. Les Àrees de Promoció Econòmica Urbana (APEU) (2 hores)
En aquest apartat es treballarà en l'anàlisi de les APEU: Que són i com funcionen les APEU; Procés per a l'impuls i aprovació d'una APEU. Quin és el sistema de finançament de les APEU? Com es gestiona una APEU?
Sessió 3. Reflexions sobre la idoneïtat d’impulsar una APEU (2 hores)
Preguntes que ens hem de fer per a la implementació d'una APEU al nostre municipi.La trajectòria del municipi en la planificació de l’activitat comercial urbana. Criteris per a la delimitació de la zona objecte de l’APEU.
Exercici 1: Checklist de tasques de l’Ajuntament abans de començar i debat de resultats amb els participants.
Sessió 4. La planificació estratègica de l’APEU (2 hores):
El procés de comunicació amb els agents del territori (associacions empresarials, teixit econòmic, residents i entitats).
La diagnosi inicial: la detecció de reptes i oportunitats de l’espai comercial. El disseny del pla d’actuació. La gestió i el seguiment del pla d’actuació. El pla de comunicació de l’APEU.
Exercici 2: Primera delimitació de la zona de l’APEU.
Sessió 5. Les APEU des de l’òptica del sector privat (2 hores):
Com motivar la implicació del teixit econòmic local.La convivència de les associacions de comerciants i l’APEU.
Metodologia d'impartició
La metodologia plantejada constarà de cinc sessions en la que es realitzaran les diferents tasques:
-Explicacions de caràcter teòric.
-Exposició de casos d’èxit.
-Assistència de convidats experts en la matèria.
-Espais de debat i reflexió.
-Exercicis individuals.
Metodologia d'avaluació
Assistència
Destinataris
Col·lectiu professional Àmbit funcional Lloc de treball Competència
Tècnic especialista Serveis de desenvolupament econòmic Tècnic comerç Planificació i gestió de projectes tècnics a l'Administració local