Gestió i coordinació de competències municipals en educació
Definició

Conèixer, gestionar i coordinar totes les actuacions encaminades al compliment de les competències reconegudes per llei que els ajuntaments tenen matèria d'educació.

La competencia implica ...
Coneixement del marc legal del sistema educatiu.
Gestió, detecció de necessitats i coordinació amb altres serveis municipals, del manteniment dels centres educatius públics d'educació infantil i primària.
Estratègies i eines per l'efectivitat de la vigilància de l'escolaritat obligatòria.
La identificació de les necessitats d'escolarització del territori de l'alumnat d'ensenyaments obligatoris.
Col·laboració amb el Departament d'Ensenyament de la Generalitat en la planificació educativa, el procés d'escolarització de l'alumnat en els centres finançats amb fons públics (públics i privats concertats) de la ciutat -Oficina Municipal d'Escolarització-.
Representativitat; Consells Escolars Municipals i Consells de Centre.

7 recursos i/o accions formatives relacionades

Cuadricula Listado
Recurs formatiu
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/RF2154.jpg

Aquest Destil·lat estableix el que s'entén per èxit educatiu, fracàs escolar i abandonament escolar prematur (AEP). Exposa els principals indicadors pel cas de Catalunya, els factors explicatius de l'AEP i el marc de les intervencions davant l'AEP.
Descriu els principals reptes per fer front a l'AEP i, finalment, proposa un conjunt de polítiques i programes municipals per combatre l'AEP.

La col·lecció Destil·lats d'Educació facilita el coneixement generat en marc de les jornades i les accions formatives de la Gerència de Serveis d'Educació en un format sintètic i visual.

Autora: Aina Tarabini

Col·lecció
Destil·lats d'Educació
Tipus de recurs
Manual
Format
PDF
Recurs formatiu
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/RF001_basica.jpg

Les decisions de planificació educativa preses des de l'àmbit local són claus per a reduir les desigualtats en l'accés a l'escolarització així com també en el procés i els resultats educatius de l'alumnat, especialment en el cas dels col·lectius més vulnerables. Aquesta guia, realitzada per Xavier Bonal i Adrian Zancajo, emmarca la importància de l'equitat en la gestió dels sistemes educatius i analitza el marc normatiu municipal i els principals instruments de que disposen els ajuntaments a l'hora d'implementar polítiques municipals de planificació de l'educació.

La col·lecció Guies de política educativa local ofereix uns materials breus de consulta sobre l'aplicació de les polítiques educatives en l'àmbit municipal.

Col·lecció
Guies de política educativa local
Tipus de recurs
Guia de projecte o servei
Format
PDF
Acció formativa del BAF
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF_BAF.jpg

1. Analitzar, comparar i debatre pràctiques, models i funcions dels Consells escolars municipals en la seva orientació cap a Consells educatius municipals a la Ciutat educadora.
2. Reflexionar sobre les vinculacions del CEM amb les diferents polítiques educatives locals: models i estratègies.
3. Contrastar bones pràctiques de governança local que milloren la qualitat del debat i proposta educativa.

Canal
Presencial + videoformació + en línia
Durada
12,0 h
Acció formativa del BAF
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF_BAF.jpg

· Potenciar les polítiques d'equitat educativa i escolarització equilibrada en el marc de l'estratègia educativa municipal.
· Conèixer els serveis que estableix la normativa per les oficines municipals d'escolarització.
· Adquisició de coneixements per valorar la conveniència d'establir una oficina municipal d'escolarització, en el marc de l'acció educativa contra la segregació educativa del municipi.
· Identificar els punts crítics i d'oportunitat de millora de les oficines municipals d'escolarització, aplicades a la realitat de cada ens local.
· Reconèixer el paper de l'OME en el desenvolupament i la planificació de les estratègies contra la segregació educativa.
· Identificar el treball tècnic dels professionals de l'OME i les seves potencialitats dels professionals de l'OME i les seves potencialitats.
· Entendre la funció i la relació de les oficines municipals d'escolarització en el marc d'altres espais de gestió i participació vinculats a la gestió de l'escolaritat (Comissió de garanties, Unitats de detecció, Taules locals de planificació, etc.)
· Realització d'un informe bàsic anàlisi i propostes de millora del servei (cada municipi).

Canal
Presencial + en línia
Durada
20,0 h
Acció formativa del BAF
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF_BAF.jpg

· Conèixer els objectius i els principis de la contractació pública.
· Conèixer el règim jurídic dels contractes públics.
· Aprendre a adjudicar els contractes públics (inclosos els contractes de serveis educatius) amb una adequada aplicació de la normativa de contractes.
· Aprendre la tramitació dels expedients de contractació.

Canal
Presencial
Durada
20,0 h
Acció formativa del BAF
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF_BAF.jpg

Conèixer les funcions dels Consells escolars de centre (CEC) en els centres públics i en els centres privats finançats amb fons públic.
Exposar la legislació de la presència dels ajuntaments als CEC públics i concertats.
Descriure els mecanismes i moments de participació en els CEC (convocatòries, sectors representats, periodicitat...)
Identificar les oportunitats de vinculació amb els centres i la seva comunitat escolar que s'obren a partir de la participació en els CEC.

Canal
Presencial
Durada
6,0 h
Acció formativa del BAF
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF_BAF.jpg

· Oferir un espai d'informació comentada que permeti als responsables no juristes d'àrees i serveis educatius estar al corrent de les últimes novetats en legislació educativa.
· Actualitzar els coneixements davant d'un panorama de permanent canvi legislatiu tant en l'àmbit competencial local com en l'educatiu.
· Desenvolupar la capacitat analítica a l'hora d'interpretar i relacionar normes relatives al sistema educatiu.
· Intercanviar experiències, dubtes i propostes entre els diferents participants per tal d'incrementar el seu coneixement funcional tant a nivell individual com comunitari.
· Afavorir un feedback directe entre les persones assistents i l'expert.
· Possibilitar un àmbit de coneixement i de debat que s'ajusti a les necessitats jurídiques de cada moment.
· Facilitar l'accés a aquesta formació de més ens locals i/o de petits municipis i/o d'ajuntaments allunyats de la ciutat de Barcelona.

Canal
Presencial
Durada
4,0 h