. Conèixer les obligacions de l'administració en la garantia del dret a la igualtat i la no-discriminació i les responsabilitats del funcionariat públic en aquesta matèria
.
Manejar els conceptes i específicament el concepte d'interseccionalitat
.
Identificar els diferents tipus de discriminació, així com les conductes potencialment susceptibles de sanció o punibles segons les lleis administratives i penal en matèria de discriminació
.
Desenvolupar habilitats comunicatives inclusives (escolta activa, assertiva, empàtica,...) i capacitats comunicatives bàsiques amb persones que han patit discriminació i/o violència
.
Adquirir un coneixement bàsic del mapa de serveis i de mecanismes jurisdiccionals i no jurisdiccionals competents en matèria d'igualtat i no discriminació.
. Referències a la Llei 19/2020 d'Igualtat de tracte i no-discriminació i a la Llei espanyola com també a la Llei EBEP sobre el funcionariat i al Reglament personal al servei de les entitats locals.
. Marc conceptual: prejudicis i estereotips, discriminació i formes de discriminació (directa, indirecta...), racisme, xenofòbia, discurs d'odi, etc.
. Diversitat i interculturalitat (cultura i identitat, relacions de poder, privilegis i opressions, etc.)
. La diversitat de les societats actuals, amb èmfasi en diversitat d'origen, cultural, religiosa: minories religioses a Catalunya, elements clau de la gestió de la diversitat d'origen i religiosa des de l'ens local. El concepte d'Interseccionalitat.
. El dret a la igualtat i a la no-discriminació: abast, dimensions del dret, possibles violacions en diferents àmbits, elements clau dels marcs legals aplicables i mecanismes de protecció
. Atenció, informació i acompanyament a la ciutadania i persones usuàries des de la igualtat de tracte i la no-discriminació.
. Habilitats comunicatives per atendre la diversitat: cultural, origen i ètnia, edat, discapacitat, etc.
. Elements bàsics de l'atenció psicosocial davant de les discriminacions.
. La mediació en conflictes: com actuar davant de discursos discriminatoris.
. Recursos i serveis existents de l'administració i les entitats per abordar casos de discriminació i canals de derivacions
A partir d'un marc teòric per situar la matèria es poden recollir, mitjançant la participació dels assistents, percepcions i sensibilitats per identificar problemes, com s'aborden i amb quins recursos, i què es pot fer per incorporar la igualtat de tracte i la no discriminació en l'atenció a la ciutadania.
Col·lectiu professional | Àmbit funcional | Lloc de treball | Competència |
---|---|---|---|
Subaltern | Transversal | Conserge equipament | Orientació de servei a la ciutadania |
Suport administratiu | Transversal | Administratiu | Orientació de servei a la ciutadania |
Suport administratiu | Transversal | Auxiliar administratiu | Orientació de servei a la ciutadania |
Suport administratiu | Transversal | Gestor atenció ciutadana | Orientació de servei a la ciutadania |