Acció formativa del BAF
Incorporació de la igualtat de tracte i la no-discriminació: orientacions per a personal de primera atenció a la ciutadania
Àmbit promotor de la formació:
Servei de Convivència, Diversitat, Infància i Persones Grans
Requisits:
· Es requereix que els participants tinguin la càmera activada durant tota la sessió. Aquesta mesura permet assegurar una experiència d'aprenentatge més interactiva i efectiva.
Modalitat:
Curs
Canal:
Videoformació
Durada:
12.00 h
| Presencial   0.00 h
| Videoformació   12.00 h
| Treball en línia   0.00 h
Nombre de participants:
Mínim 15
| Òptim  
20
| Màxim  
25
Tipus d'acreditació:
Certificat d’assistència
Descriptor:
Objectius

. Conèixer les obligacions de l'administració en la garantia del dret a la igualtat i la no-discriminació i les responsabilitats del funcionariat públic en aquesta matèria.

. Manejar els conceptes i específicament el concepte d'interseccionalitat.

. Identificar els diferents tipus de discriminació, així com les conductes potencialment susceptibles de sanció o punibles segons les lleis administratives i penal en matèria de discriminació.

. Desenvolupar habilitats comunicatives inclusives (escolta activa, assertiva, empàtica,...) i capacitats comunicatives bàsiques amb persones que han patit discriminació i/o violència.

. Adquirir un coneixement bàsic del mapa de serveis i de mecanismes jurisdiccionals i no jurisdiccionals competents en matèria d'igualtat i no discriminació.

Continguts
. Normativa marc europeu, estatal, autonòmica i altres eines d'ús local (Carta Europea de Salvaguarda dels Drets a la Ciutat, ordenances, etc.) en matèria de no discriminació i igualtat
. Referències a la Llei 19/2020 d'Igualtat de tracte i no-discriminació i a la Llei espanyola com també a la Llei EBEP sobre el funcionariat i al Reglament personal al servei de les entitats locals.
. Marc conceptual: prejudicis i estereotips, discriminació i formes de discriminació (directa, indirecta...), racisme, xenofòbia, discurs d'odi, etc.
. Diversitat i interculturalitat (cultura i identitat, relacions de poder, privilegis i opressions, etc.). La diversitat de les societats actuals, amb èmfasi en diversitat d'origen, cultural, religiosa: minories religioses a Catalunya, elements clau de la gestió de la diversitat d'origen i religiosa des de l'ens local. . . El concepte d'Interseccionalitat.
. El dret a la igualtat i a la no-discriminació: abast, dimensions del dret, possibles violacions en diferents àmbits, elements clau dels marcs legals aplicables i mecanismes de protecció.
. Atenció, informació i acompanyament a la ciutadania i persones usuàries des de la igualtat de tracte i la no-discriminació.
. Habilitats comunicatives per atendre la diversitat: cultural, origen i ètnia, edat, discapacitat, etc.
. Elements bàsics de l'atenció psicosocial davant de les discriminacions.
. La mediació en conflictes: com actuar davant de discursos discriminatoris
. Recursos i serveis existents de l'administració i les entitats per abordar casos de discriminació i canals de derivacions.
Metodologia d'impartició
La metodologia ha de combinar la teoria amb la pràctica i ajustar-se a la realitat de l'ens local i el territori.
A partir d'un marc teòric per situar la matèria es poden recollir, mitjançant la participació dels assistents, percepcions i sensibilitats per identificar problemes, com s'aborden i amb quins recursos, i què es pot fer per incorporar la igualtat de tracte i la no discriminació en l'atenció a la ciutadania.
Metodologia d'avaluació
Assistència
Destinataris
Col·lectiu professional Àmbit funcional Lloc de treball Competència
Subaltern Transversal Conserge equipament Orientació de servei a la ciutadania
Suport administratiu Transversal Administratiu Orientació de servei a la ciutadania
Suport administratiu Transversal Auxiliar administratiu Orientació de servei a la ciutadania
Suport administratiu Transversal Gestor atenció ciutadana Orientació de servei a la ciutadania