· Comprendre els fonaments de les demències la seva prevalença i impacte.
· Conèixer els principis bàsics de la salut cerebral i la prevenció del deteriorament cognitiu.
· Conscienciar sobre la importància de l'acció local en l'evolució i l'impacte de la malaltia d'Alzheimer.
· Conèixer els signes de deteriorament cognitiu i reconèixer les "barreres invisibles que les persones han d'afrontar, especialment en el context dels serveis i programes locals.
· Desenvolupar habilitats de comunicació efectiva i estratègies per facilitar la relació amb persones amb deteriorament cognitiu i generar pràctiques d'atenció inclusiva.
· Conèixer l'enfoc people, program, place, paths per a facilitar la plena participació de les persones amb deteriorament cognitiu.
· Conèixer experiències internacionals exitoses en diferents àmbits de l'acció municipal (socials, culturals, d'activitat física, de seguretat i convivència, etc.) adaptables al context català.
· Facilitar la identificació d'oportunitats d'actuació en el propi àmbit de treball.
Definició
Analitzar, definir, planificar i desplegar el conjunt d'actuacions (d'informació, comunicació i educació sanitàries) que han de permetre als ajuntaments de la província fomentar la salut individual i col·lectiva de la població i l'adopció d'estils de vida saludables, apostant per un model de xarxa amb altres administracions locals i de participació de la ciutadania, avaluant-ne els seus resultats.
La competencia implica ...
Marc legal en salut pública: europeu-nacional-autonòmic-local.
Models d'acció comunitària.
Programes de salut alimentària.
Programes de prevenció i promoció de la salut.
Programes de prevenció de les drogodependències (tabac, alcohol i altres substàncies estupefaents).
Programes de prevenció per trams de població: infants i joves, adults, tercera edat, etc.
Xarxa de serveis i equipaments públics.
Les desigualtats en salut dels diferents grups de població.
Pla de Salut local.
Sistemes d'informació sobre dades estadístiques als municipis per estudis de salut.
Vies de coordinació i col·laboració amb altres ens (INE, IDESCAT, Transit, etc.)
Indicadors i models d'avaluació en matèria de salut pública.
Coneixement de referències i experiències reeixides municipals en matèria de salut pública.
Nivells
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF_BAF.jpg
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF_BAF.jpg
· Adquirir coneixements generals i actualitzats envers el consum de cànnabis entre la població adolescent.
· Promoure i facilitar eines i estratègies preventives en diferents contextos i edats.
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF_BAF_2025.jpg
Crear un espai de reflexió i de formació per abordar l'acompanyament educatiu en l'adolescència al voltant del consum de drogues i pantalles, tenint en compte la incorporació de la perspectiva de gènere
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF_BAF.jpg
· Capacitar per a l'elaboració de l'estratègia comunicativa d'un PLS.
·
Aportar eines per difondre de manera efectiva les actuacions que està duent a terme el municipi en relació els PLS.
· Desenvolupar estratègies de comunicació (emocional, racional, narrativa, visual, participativa, etc.) per millorar la comunicació dels PLS.
·
Dotar els equips municipals de coneixements i recursos pràctics per planificar, executar i avaluar estratègies de comunicació adaptades a la realitat local.
·
Enfortir la col·laboració entre els perfils tècnics de salut i de comunicació dels municipis.
· Afavorir la reflexió i l'intercanvi d'experiències comunicatives entre municipis per identificar bones pràctiques i adaptar-les a les realitats específiques de cada territori .
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF_BAF.jpg
Posar a l'abast dels assistents, els coneixements bàsics per desenvolupar les seves funcions i responsabilitats en matèria de vigilància i control de les condicions sanitàries dels establiments d'elaboració i venda de formatges i productes làctics.
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF_BAF.jpg
· Conèixer la situació de invisibilitat i vulnerabilitat de les persones amb DI que consumeixen drogues i/o fan un ús problemàtic de les pantalles.
· Promoure accions preventives i facilitar estratègies per a la detecció i intervenció des de l' escola, la família i la comunitat.
· Reflexionar sobre l' accés i adaptació dels recursos especialitzats al perfil de les persones amb DI.
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF_BAF.jpg
Facilitar al personal tècnic recursos perquè en les seves intervencions de promoció de la salut puguin transmetre amb seguretat missatges de salut sobre alimentació saludables, activitat física, imatge corporal, benestar emocional, entre d'altres tenint en compte la prevenció dels trastorns de conducta alimentària.
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF_BAF.jpg
· Posar a l'abast dels assistents els coneixements bàsics per desenvolupar les seves funcions i responsabilitats en matèria de vigilància i control de les condicions sanitàries dels establiments de venda i elaboració de gelats.
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF_BAF.jpg
· Proporcionar als tècnics municipals de nova incorporació els coneixements bàsics per desenvolupar les seves funcions i responsabilitats en matèria de vigilància i control de les condicions sanitàries dels establiments minoristes i de restauració del seu municipi.
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF_BAF.jpg
· Familiaritzar-se amb les addiccions comportamentals en relació amb dades epidemiològiques, clíniques i relatives a les comorbiditats.
·
Identificar senyals d'alarma i factors de risc associats a les addiccions comportamentals.
·
Adquirir coneixements sobre com enfocar el diagnòstic de les addiccions comportamentals en la xarxa assistencial i els circuits de derivació a l'atenció especialitzada.
·
Conèixer les opcions terapèutiques per l'abordatge de les addiccions comportamentals, basades en l'evidència científica i d'acord amb l'experiència clínica.
·
Conèixer estratègies de prevenció i els seus diferents àmbits d'aplicació (social, familiar, educatiu...).
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF_BAF_2025.jpg
· Adquirir coneixements generals i actualitzats sobre l'ús problemàtic de videojocs i jocs d'atzar.
· Relacionar aquestes dues activitats: Són els videojocs la porta d'entrada al joc d'atzar presencial i/o online?
· Entrenar estratègies d'identificació de signes d'alarma i detecció precoç de l'ús problemàtic de videojocs i jocs d'atzar.
· Conèixer els diferents models d'intervencions socioeducatives breus.
· Identificar els circuits de derivació d'atenció a les addiccions comportamentals.
· Conèixer diferents programes preventius amb famílies.
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF_BAF.jpg
· Adquirir els coneixements clau per tal de fomentar que les festes populars esdevinguin espais de musica i ball més segurs i que augmenti la sensació de benestar de les persones usuàries, reduint l'impacte negatiu de l'esdeveniment en la salut i l'entorn.
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF_BAF.jpg
· Oferir al personal tècnic municipal eines per intervenir el temes de promoció de la salut en l'àmbit local.
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF_BAF_2025.jpg
· Donar accés al quadre de comandament per via web mitjançant les claus personals.
· Donar a conèixer l'estructura i apartats del quadre de comandament.
· Ensenyar a utilitzar els filtres i selectors d'informació i a exportar les dades obtingudes (Excel, impressió, imatge, etc.).