Acció formativa del BAF
Prevenció i maneig de conductes violentes en l’àmbit dels serveis socials. Elaboració de protocols
Àmbit promotor de la formació:
Gerència de Serveis Socials
Requisits:
Cap requisit previ
Modalitat:
curs
Canal:
Presencial
Durada:
30.00 h
| Presencial   30.00 h
| Videoformació   0.00 h
| Treball en línia   0.00 h
Nombre de participants:
Mínim 15
| Òptim  
20
| Màxim  
22
Tipus d'acreditació:
Certificat d’assistència
Temàtica:
Descriptor:
Objectius

. Adquirir els coneixements i destreses elementals per identificar la persona susceptiblede comportament violent i/o agitat. Adquirir eines que facilitin la intervenció del professional davant una situació violenta amb un ciutadà.. Conèixer la realitat dels professionals dels Serveis Socials Municipals (Educadors Socials, Treballadors Socials,...) que poden viure situacions violentes en el desenvolupament de les seves tasques professionals.. Adquirir coneixements jurídics basics per a la millora de la intervenció professional enserveis socials i atenció a les persones.. Conèixer la metodologia per elaborar els protocols, els agents i recursos, així com lesdiferents eines d'actuació jurídica. Conèixer l'organització i seguretat bàsica dels espais de treball d’atenció a usuaris. Conèixer els drets, deures i responsabilitats de les persones usuaries dels serveis socials. Abordar la importància dels agents i recursos implicats en l'elaboració del protocol.

Continguts
Introducció:L’usuari de serveis socials en situació de crisi emocional:Factors de risc derivats de l'entorn de serveis socialsFactors derivats d'alguns casos sensibles:-Desnonaments-EAIA: disposicions de custòdia i seguiment-Tramitacions d'ajuda-Salut mental i addiccions-Entorn de la llarDefinicions:Emoció, agressivitat, ira, agitacióCaracterístiques i factors predisposants de la conducta agressivaTipus de violència a la feina i conseqüències Què observar de la conducta agressiva. Components i factors de riscLa comunicació:Tècniques de comunicació facilitadores i per transmetre males noticies (desnonaments, denegació ajudes, intervenció en custodies, etc.)Estratègies de comunicació per a la contenció psicològicaPautes de tracte i maneig de la situació agressivaSeguiment de la intervenció de l'usuari de la comunicació no violentaCasos pràcticsLa contenció:Psicològica o emocionalAmbiental i el maneig de l'entornLa relació d'ajuda com eina de mediació i prevenció:El treball en equip en la contenció i en la prevenció de la violènciaPautes a seguir durant una intervenció en una conducta agressivaCasos pràcticsProtocols:Coneixements sobre el protocol, metodologia elaboració, procediments, agents, recursos i avaluació.Organització i seguretat bàsica, activa i passiva, dels espais de treball.Determinació i/o construcció d’indicadors de riscDrets, deures i responsabilitats dels usuaris de serveis socials.Normalització de la pràctica professional davant situacions de riscLa intervenció dels professionals dels serveis socials bàsics en casos de conductes violentes, conèixer els protocols i eines d'actuació
Metodologia d'impartició
Sessions dinàmiques i participatives. Casos pràctics i treball en equipSeguiment de diapositives junt amb el dossier.Recolzament de les explicacions amb exemples reals i realització de dinàmiques.Exercicis de rol playing
Destinataris
Col·lectiu professional Àmbit funcional Lloc de treball Competència
Suport operatiu Serveis de benestar social Treballador familiar Habilitats en la intervenció professional en els serveis socials
Tècnic especialista Serveis de benestar social Educador social Habilitats en la intervenció professional en els serveis socials
Tècnic especialista Serveis de benestar social Psicòleg Habilitats en la intervenció professional en els serveis socials
Tècnic especialista Serveis de benestar social Tècnic infància/família/gent gran/inclusió Habilitats en la intervenció professional en els serveis socials
Tècnic especialista Serveis de benestar social Treballador social Habilitats en la intervenció professional en els serveis socials