Acció formativa del BAF
Comerç de proximitat i econòmia social i solidària: dues realitats convergents
Nou
Àmbit promotor de la formació:
Gerència de Serveis de Comerç
Requisits:
· Formació adreçada al personal tècnic de comerç de l'ajuntament
Modalitat:
curs
Canal:
Presencial
Durada:
12.00 h
| Presencial   12.00 h
| Videoformació   0.00 h
| Treball en línia   0.00 h
Nombre de participants:
Mínim 12
| Òptim  
15
| Màxim  
20
Tipus d'acreditació:
Certificat d’assistència
Temàtica:
Descriptor:
Objectius

· L'objectiu es donar a conèixer entre els referents tècnic de comerç l'evolució de les formules comunitàries que cada vegada estan més present en l'ecosistema comercial dels municipis, alhora, reflexionar de com treballar conjuntament amb la resta de referents de l'econòmica social i solidaria del seu municipi o comarca, la posada en marxa d'estratègies per incentivar la posada en marxa de noves iniciatives comercials i de serveis al territori.

Continguts

1.L'Economia Social i Solidària (ESS): definició, característiques, gestió i funcionament. Especificitats fiscals i econòmiques.
L'ESS es basa en cooperació i solidaritat, amb una gestió democràtica i una distribució equitativa dels guanys i pèrdues entre els membres. A l'àmbit econòmic, les entitats ESS poden gaudir de avantatges fiscals per reinvertir els guanys en objectius socials, promovent un model econòmic més inclusiu.
2. Comerç de proximitat i ESS: espais de trobada i col·laboracions. Compra responsable, compra mancomunada de productes i serveis.
El comerç de proximitat pot jugar un paper clau en la compra responsable i mancomunada, on es comparteixen recursos i es maximitzen els beneficis. Aquestes pràctiques poden generar guanys compartits i afavorir un comerç més eficient i sostenible, tot promovent valors socials dins de les comunitats.
3. Comerç de proximitat i ESS: comerç local en format ESS, botigues de comerç just, iniciatives de comerç solidari.
El comerç de proximitat pot adoptar models ESS, com les botigues de comerç just o iniciatives solidàries, on els guanys i les pèrdues es comparteixen entre els membres i les comunitats. Aquests models ajuden a redistribuir els recursos de manera més equitativa, contribuint a una economia més justa i oferint avantatges fiscals per a les iniciatives solidàries.
4. Comerç de proximitat i Economia Social: el paper dels establiments no ESS com a difusors dels valors de l'ESS.
Els establiments que no formen part formalment de l'ESS (autònoms, SCP, etc.) poden difondre els valors ESS i adoptar pràctiques èticament responsables. Tot i no tenir forma jurídica ESS, aquests establiments poden col·laborar amb iniciatives socials, afavorint un model on els guanys i les pèrdues es distribueixen de manera més equitativa.
5. Difusió i comunicació: plataformes de comerç just i economia solidària.
Les plataformes de comerç just actuen com a canals per difondre els valors de l'ESS, ajudant a crear una major consciència social. Aquestes plataformes també promouen la distribució equitativa dels guanys i ajuden a connectar els comerços locals amb pràctiques econòmiques més justes i sostenibles.
6. Moneda local: economia circular i responsabilitat social. Aplicacions al comerç.
Les monedes locals fomenten l'economia circular, mantenint els recursos dins de la comunitat i afavorint els comerços locals. Aquest sistema ajuda a maximitzar els guanys compartits i pot oferir avantatges fiscals a les empreses que adopten pràctiques més responsables i sostenibles.
Metodologia d'impartició
Es basarà en una combinació de les següent metodologies:
- Sessions explicatives amb exposició de continguts.
- Intervenció de ponents amb experiències pròpies, en alguns casos per videoconferència.
- Tallers sobre pràctiques concretes
Metodologia d'avaluació
Assistència 100%
Destinataris
Col·lectiu professional Àmbit funcional Lloc de treball Competència
Tècnic especialista Serveis de desenvolupament econòmic Tècnic comerç Planificació i desenvolupament del teixit comercial
Tècnic especialista Serveis de desenvolupament econòmic Tècnic promoció econòmica Projectes estratègics de desenvolupament econòmic local