El joc, i les seves diferents maneres de viure’l i ’aplicar-lo, es mostra com un rellevant element de motivació que ens mena a l’acció i que pot aconseguir un impacte significatiu en les persones i en les organitzacions. En aquest sentit, el curs respondrà a la pregunta: com podem innovar introduint tècniques de gamificació per promoure i dinamitzar la participació ciutadana?
Objectius
• Obrir la mirada al poder transformador del joc i prendre consciència que la pedagogia lúdica, més enllà d’un recurs, una metodologia o una estratègia, és una actitud vital clau en la participació.
• Identificar les diferents maneres d’aplicar joc (punt lúdic, gamificació, serious games, dinàmiques lúdiques i jocs) per tal de dotar als participants d’eines i models que els permetin incloure’ls als processos de participació i en la dinamització d’equips (consells i altres organismes)
• Conèixer la metodologia pròpia de la pedagogia lúdica i aplicar-la als processos de participació: actitud lúdica convertida en acció, reflexió i transferència.
• Compartir recursos que facilitin la ideació i dinamització d’espais i accions de participació ciutadana.
2. Les diferents maneres d’aplicar el joc en processos participatius i de dinamitzacions d’equips: punt lúdic, gamificació, serious games, dinàmiques lúdiques i jocs.
3. Motivacions associades al joc i la participació.
4. Frame work de desenvolupament d’un projecte lúdic aplicat a la participació.
5. Exemples de joc en l’entorn de la participació ciutadana.
6. Recursos i eines.
Es tracta de connectar i entrenar l’actitud lúdica de les persones participants a través de la proposta d’una acció que, en aquest cas, seran jocs, elements de joc o dinàmiques lúdiques. Després de la vivència arribarà el moment de la reflexió: posar paraules allò viscut, expressat a través del que hem sentit, pensat i actuat, de manera que l’aprenentatge es faci conscient.
En darrer lloc, la transferència: com allò descobert i après impacta en cada persona i en les propostes de participació en les que participin. Les persones participants viuran durant la formació el procés lúdic en primera persona, sobre el qual generarem de manera participativa la construcció del coneixement. En aquest sentit, la pedagogia lúdica ens aporta connexió amb el que sentim, per tal de poder fer més conscient el que pensem (raonem) i, finalment, fem, aportant coherència i benestar.
Col·lectiu professional | Àmbit funcional | Lloc de treball | Competència |
---|---|---|---|
Tècnic especialista | Serveis d'acció ciutadana | Tècnic diversitat/civisme/convivència/igualtat | Programes de foment de la participació ciutadana |
Tècnic especialista | Serveis d'acció ciutadana | Tècnic educació | Programes de foment de la participació ciutadana |
Tècnic especialista | Serveis d'acció ciutadana | Tècnic joventut | Programes de foment de la participació ciutadana |
Tècnic especialista | Serveis d'acció ciutadana | Tècnic participació ciutadana | Programes de foment de la participació ciutadana |
Tècnic especialista | Serveis de benestar social | Tècnic infància/família/gent gran/inclusió | Programes de foment de la participació ciutadana |