Acció formativa del BAF
Reconnectar a través de l'art: creativitat i benestar per a sostenir la cura
Àmbit promotor de la formació:
Gerència de Serveis Socials
Requisits:
Personal Ajuntaments perfils educadors socials, treballadors socials i altres professionals de l'àmbit dels serveis socials.
Modalitat:
taller
Canal:
Presencial
Durada:
12.00 h
| Presencial   12.00 h
| Videoformació   0.00 h
| Treball en línia   0.00 h
Nombre de participants:
Mínim 10
| Òptim  
15
| Màxim  
15
Tipus d'acreditació:
Certificat d’assistència
Temàtica:
Descriptor:
Objectius

· Potenciar el benestar emocional i la consciència personal a través de'experiència artística.
· Desenvolupar'observació, la curiositat i la creativitat com a eines de recàrrega personal i professional.
· Vincular l'art amb la gestió emocional, la relaxació i la inspiració quotidiana.
· Oferir estratègies per viure les visites culturals com a experiències significatives i transformadores.
· Fomentar la connexió amb l'entorn urbà i patrimonial ded 'una mirada sensible i activa.

Continguts
Sessió 1 - Mirar amb ulls nous: art, emoció i benestar
· Benestar per professionals que acompanyen: La cura com a eix central de les professions socials: cuidar sense oblidar-se d'un/a mateix/a.
· Art com a motor de benestar: l'art com a espai simbòlic, emocional i creatiu que ens permet respirar, entendre'ns i recuperarnos.
· Exploració visual: com mirem? Perspectiva, actitud, mirada pròpia, diversitat de visions.
· Connexió emocional amb obres d'art: pràctiques per identificar com ens fan sentir les obres i com les podem interpretar amb esperit crític.
· Artefactes i records: petits objectes amb significat personal. Històries que ens connecten amb el nostre món intern, passat, present i futur.
· Com visitar un museu amb una mirada oberta: eines per activar una visita significativa (mirada oberta, silenci, escolta, connexió emocional, llibertat d'interpretació).
Sessió 2 - Art i Emocions: viure l'art amb tot el cos i la ment
· Breu introducció a la visita: expectatives, actitud, escolta visual.
· Dinàmiques de visita activa:
· Tria emocional d'obres (quina obra em calma? em fa pensar? em remou?)
· Relleu d'emocions: posar paraules a les emocions despertades per l'art.
· Històries possibles: imaginar històries a partir d'una obra.
· Espais de pausa, silenci i connexió: veure com l'art pot calmar, respirar, nodrir.
Sessió 3 - Activitats a diferents espais: Passejades, vivències i tancament.












tancament
Lloc: ruta urbana, Palau Moja, Barri Gòtic,
1. Visita al Museu Interactiu de Catalunya (Palau Moja):
experiència participativa.
2. Ruta pel Gòtic amb parades narratives: petites anècdotes,
punts inspiradors.
3. Urban sketching i fotografia creativa amb el mòbil: captar
detalls que ens criden.
4. Recol·lecció visual: fer un petit diari creatiu amb paraules,
dibuixos o fotos.
5. Cercle final de tancament: compartir vivències, imatges,
paraules que resumeixen l'experiència.
6. Invitació a crear rituals propis de connexió amb l'art i el
benestar en el dia a dia.
Metodologia d'impartició
La metodologia és vivencial, flexible i participativa. Integra l'aprenentatge a través de l'experiència directa, la reflexió col·lectiva i el co-disseny de continguts. S'inspira en l'ecologia emocional, l'antropologia social i les arts relacionals. Es combinaran dinàmiques pràctiques, i moments de feedback i d'autoevaluació per afavorir un procés d'aprenentatge significatiu, adaptat a les necessitats dels participants.
Metodologia d'avaluació
La valoració i avaluació serà verbal després de cada sessió, on els i les participants expressaran de manera lliure els aprenentatges i vivències de les sessió.
Destinataris
Col·lectiu professional Àmbit funcional Lloc de treball Competència
Tècnic especialista Serveis de benestar social Educador social Programes per al desenvolupament personal i professional dels joves
Tècnic especialista Serveis de benestar social Psicòleg Habilitats en la intervenció professional en els serveis socials
Tècnic especialista Serveis de benestar social Tècnic infància/família/gent gran/inclusió Habilitats en la intervenció professional en els serveis socials
Tècnic especialista Serveis de benestar social Treballador social Programes per al desenvolupament personal i professional dels joves