Organització i gestió de centres docents de titularitat municipal
Definició

Definir, implantar i avaluar el conjunt de línies d'actuació que han de permetre que els equipaments i centres educatius dels ens locals gaudeixin d'uns alts estàndards de qualitat de servei, vetllant per la seva sostenibilitat.

La competencia implica ...
Marc legal del sistema educatiu.
Normatives reguladores d'organització i funcionament per tipologia de centres educatius.
Definició del marc d'actuació: el Projecte Educatiu de Centre i El Projecte de Direcció.
Programació i manteniment d'equipaments educatius.
Eines per a la definició i posta en marxa de plans d'autoprotecció en centres educatius.
Tècniques i estratègies de gestió i d'avaluació de centres educatius: gestió acadèmica i econòmica, qualitat pedagògica, ambiental, etc.
Qualitat aplicada als centres docents.

43 recursos i/o accions formatives relacionades

Cuadricula Listado
Recurs formatiu
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/RF2364.jpg

Aquesta Càpsula formativa estableix que saber comunicar-se ajustant el missatge al que cada família necessita és una de les claus per acompanyar-les.
Les Càpsules formatives d'Educació de la col·lecció #FormatACasa de la Gerència de Serveis d'Educació són vídeos de curta durada, entre 10 i 20 minuts, sobre una temàtica educativa específica d'actualitat. Aquesta càpsula formativa és la número 1 i s'adreça a les d'escoles bressol.
Autora: Clara Puigventós, consultora educativa i en gestió de serveis a les persones a la Baula.

Col·lecció
Càpsules formatives en Educació. #Format a casa.
Tipus de recurs
Ponència
Format
Vídeo
Recurs formatiu
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/RF2367.jpg

Aquesta Càpsula formativa es planteja per què ens cal tenir visió estratègica i com traspassar-la a un pla de retorn i a un pla individual d'accions i remarca la importància de l'alienació de totes les accions amb el Projecte educatiu de centre i les àrees de gestió per garantir un procés d'acollida i adaptació eficient i de qualitat.
Les Càpsules formatives d'Educació de la col·lecció #FormatACasa de la Gerència de Serveis d'Educació són vídeos de curta durada, entre 10 i 20 minuts, sobre una temàtica educativa específica d'actualitat. Aquesta càpsula formativa és la número 5 i s'adreça a les d'escoles bressol.
Autora: Clara Puigventós, consultora educativa i en gestió de serveis a les persones a la Baula.

Col·lecció
Càpsules formatives en Educació. #Format a casa.
Tipus de recurs
Ponència
Format
Vídeo
Recurs formatiu
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/RF2375.jpg

Aquesta Càpsula formativa identifica la informació que necessitem donar i rebre de les famílies i a les famílies. Parla sobre com desenvolupar el contingut de cada àrea i detectar les eines o recursos que ens manquen per poder satisfer les necessitats comunicatives.
Les Càpsules formatives d'Educació de la col·lecció #FormatACasa de la Gerència de Serveis d'Educació són vídeos de curta durada, entre 10 i 20 minuts, sobre una temàtica educativa específica d'actualitat. Aquesta càpsula formativa és la número 10 i s'adreça a les mestres d'escoles bressol.
Autora: Clara Puigventós, consultora educativa i en gestió de serveis a les persones a la Baula.

Col·lecció
Càpsules formatives en Educació. #Format a casa.
Tipus de recurs
Ponència
Format
Vídeo
Recurs formatiu
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/RF2396.jpg

Aquesta Càpsula formativa destaca la necessitat i utilitat de la documentació com a eina per definir i millorar els objectius educatius i les activitats de l'escola bressol.
Les Càpsules formatives d'Educació de la col·lecció #FormatACasa de la Gerència de Serveis d'Educació són vídeos de curta durada, entre 10 i 20 minuts, sobre una temàtica educativa específica d'actualitat. Aquesta càpsula formativa és la número 13 i s'adreça a les d'escoles bressol.
Autors: Manel Güell Barceló, formador i consultor i Marta Balsach Rizo, directora d'escola bressol.

Col·lecció
Càpsules formatives en Educació. #Format a casa.
Tipus de recurs
Ponència
Format
Vídeo
Recurs formatiu
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/RF2964.jpg

L'educació inclusiva és un tema de caràcter polític que gira al voltant del projecte de la societat en la qual volem viure. Com a agents educatius de primer ordre, per si mateixos o en col·laboració amb altres agents, els municipis en formen part. En parlar d'educació inclusiva, l'autor es refereix a tot l'alumnat, sense exclusions, ni restriccions, ni eufemismes. Per això, abordar el dret a l'educació inclusiva comporta un procés de transformació educativa (i social) molt difícil, que durarà temps i que suposarà un gran esforç.
Aquest Destil·lat tracta els dilemes i riscos que es plantegen en l'educació inclusiva, així com quin ha de ser el paper dels ajuntaments, proposant la creació d'una cultura col·laborativa al territori, i un seguit de tasques que els municipis poden engegar.

Autor: Gerardo Echeita Sarrionandia.

La col·lecció Destil·lats d'Educació està formada per materials de consulta que ofereixen una síntesi de continguts relacionats amb l'aplicació de les polítiques educatives municipals.

Col·lecció
Destil·lats d'Educació
Tipus de recurs
Manual
Format
PDF
Recurs formatiu
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/RF2122.jpg

Aquest curs es desglossa en quatre mòduls que contenen els coneixements teòrics, exemples pràctics, gràfics il·lustratius, documents de referència i activitats que us permetran de forma senzilla, autònoma i flexible adquirir els coneixements bàsics sobre el càlcul de costos de les escoles bressol municipals.

Tipus de recurs
Manual
Format
Material en línia
Recurs formatiu
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/RF2368.jpg

Aquesta Càpsula formativa exposa el sentit de les emocions en els infants de 0 a 3 anys i la seva relació amb el seu benestar. Comenta algunes de les necessitats més importants en aquesta edat i dona un seguit d'idees i recursos per acompanyar l'expressió emocional i promoure el benestar dels infants.
Les Càpsules formatives d'Educació de la col·lecció #FormatACasa de la Gerència de Serveis d'Educació són vídeos de curta durada, entre 10 i 20 minuts, sobre una temàtica educativa específica d'actualitat. Aquesta càpsula formativa és la número 6 i s'adreça a les d'escoles bressol.
Autors: Miquel Àngel Alabart, psicopedagog, terapeuta i formador. ARAE. Mireia Batlle, mestra, psicomotricista i terapeuta.

Col·lecció
Càpsules formatives en Educació. #Format a casa.
Tipus de recurs
Ponència
Format
Vídeo
Recurs formatiu
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/RF2154.jpg

Aquest Destil·lat estableix el que s'entén per èxit educatiu, fracàs escolar i abandonament escolar prematur (AEP). Exposa els principals indicadors pel cas de Catalunya, els factors explicatius de l'AEP i el marc de les intervencions davant l'AEP.
Descriu els principals reptes per fer front a l'AEP i, finalment, proposa un conjunt de polítiques i programes municipals per combatre l'AEP.

La col·lecció Destil·lats d'Educació facilita el coneixement generat en marc de les jornades i les accions formatives de la Gerència de Serveis d'Educació en un format sintètic i visual.

Autora: Aina Tarabini

Col·lecció
Destil·lats d'Educació
Tipus de recurs
Manual
Format
PDF
Recurs formatiu
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/RF2152.jpg

Aquest Mirades presenta la ponència impartida per Fernando Hernández. Es tracta d'una invitació a viatjar per algunes de les possibilitats, els desafiaments i les tensions que es fan presents en les relacions entre les arts i l'educació. I com que es tracta d'un viatge, el ponent apunta, amb un pensament de Marina Garcés, el territori que exploraràs: «Ens preparem per iniciar el viatge per la incertesa preparats per relacionar-nos amb el no-saber, per trepitjar i desplaçar els límits»

La col·lecció Mirades d'Educació recull, en format audiovisual, les ponències, xerrades, debats i accions formatives que tenen lloc en el decurs de diferents activitats i trobades de la Gerència de Serveis d'Educació.

Col·lecció
Mirades d'Educació
Tipus de recurs
Ponència
Format
Vídeo
Recurs formatiu
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/RF2370.jpg

Aquesta Càpsula formativa parla de la importància i els beneficis del joc lliure i de com l'acompanyem en el marc de la família.
Les Càpsules formatives d'Educació de la col·lecció #FormatACasa de la Gerència de Serveis d'Educació són vídeos de curta durada, entre 10 i 20 minuts, sobre una temàtica educativa específica d'actualitat. Aquesta càpsula formativa és la número 8 i s'adreça a les d'escoles bressol.
Autora: Núria Ferrando i Arrufat, fisioterapeuta, psicomotricista i formadora d'equips de llars d'infants.

Col·lecció
Càpsules formatives en Educació. #Format a casa.
Tipus de recurs
Ponència
Format
Vídeo
Recurs formatiu
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/RF2156.jpg

Aquest Mirades presenta la ponència impartida per Joan Manuel del Pozo i el diàleg posterior amb Mònica Nadal.
A la primera part, Joan Manuel del Pozo reflexiona sobre les actuals dimensions de canvi en l'educació -de l'escola transmissora de coneixements als entorns d'aprenentatge-, l'aprenentatge dins i fora l'escola i al llarg i ample de la vida, quins són els aprenentatges necessaris al segle XXI -valors, canvi social i reptes globals-, l'educació i els Objectius de Desenvolupament Sostenible, la necessitat de garantir una educació inclusiva, equitativa i de qualitat i la promoció d'oportunitats d'aprenentatge durant tota la vida per a tothom i el valor de la proximitat -l'aportació de l'àmbit local per millorar l'educació-.
A la segona part, en Joan Manuel del Pozo i na Mònica Nadal dialoguen sobre la situació actual en termes de cohesió social, igualtat d'oportunitats educatives i equitat, quins són els eixos del canvi -connexió d'actors, temps, espais, aprenentatges i protagonistes, com abordar els reptes específics del nostre sistema educatiu -segregació, abandonament escolar prematur- i com garantir més i millors oportunitats educatives a l'entorn local.
La col·lecció Mirades d'Educació recull, en format audiovisual, les ponències, xerrades, debats i accions formatives que tenen lloc en el decurs de diferents activitats i trobades de la Gerència de Serveis d'Educació.

Col·lecció
Mirades d'Educació
Tipus de recurs
Ponència
Format
Vídeo
Recurs formatiu
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/RF2400.jpg

Aquest Destil·lat aborda la relació entre els centres escolars i els serveis d'educació amb les famílies, analitza els principals problemes que sorgeixen en aquesta relació i en descriu els elements positius. L'autor apunta també diferents elements per a la reflexió, alhora que formula un seguit de propostes de millora com, per exemple, facilitar l'adaptació dels infants a l'Escola bressol i a P3, endegar projectes de 'Famílies o mares enllaç' per als col·lectius amb més dificultats de comunicació en el marc escolar, o millorar el suport de l'ajuntament a les famílies en les diferents transicions.
La col·lecció Destil·lats d'Educació facilita el coneixement generat en marc de les jornades i les accions formatives de la Gerència de Serveis d'Educació en un format sintètic i visual. Aquest destil·lat és el número 9 d'aquesta col·lecció.
Autor: Jordi Collet. Sociòleg, educador social, i professor titular de sociologia de l'educació a la Universitat de Vic. Punt 1: resultat del treball en grup realitzat en el marc de la Tarda de regidors d'educació: 'La participació de les famílies a les escoles'

Col·lecció
Destil·lats d'Educació
Tipus de recurs
Manual
Format
PDF
Recurs formatiu
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/RF2157.jpg

Aquest Destil·lat proposa un decàleg amb els aspectes clau en la formació de persones adultes al territori. La generació d'oportunitats, els grups específics, el context comunitari i territorial, les iniciatives formatives i de participació, el lideratge públic, la participació i col·laboració, les metodologies i recursos, els participants, la planificació i les oportunitats i les dades i indicadors, són els deu punts necessaris per endegar un debat que condueixi a la formulació de propostes i decisions en l'agenda política pel que fa a la formació de les persones adultes.
La col·lecció Destil·lats d'Educació facilita el coneixement generat en marc de les jornades i les accions formatives de la Gerència de Serveis d'Educació en un format sintètic i visual.
Autoria: Màrius Martínez

Col·lecció
Destil·lats d'Educació
Tipus de recurs
Manual
Format
PDF
Recurs formatiu
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/RF2155.jpg

El manteniment dels centres educatius municipals és una de les competències de les regidories d'educació. En aquesta Guia s'exposen els conceptes fonamentals sobre el manteniment i la inversió de reposició que ha de conèixer un regidor/a d'educació.

Es desenvolupen conceptes relacionats amb el manteniment dels centres educatius com: quan hauria de començar, els costos econòmics del manteniment, les repercussions i els seus efectes, qui el fa, aspectes legals i normatius, aspectes competencials i finalitza amb 10 idees clau.

La col·lecció Guies de política educativa local ofereix uns materials breus de consulta sobre l'aplicació de les polítiques educatives en l'àmbit municipal

Autor: Joan Miró Bedós

Col·lecció
Guies de política educativa local
Tipus de recurs
Guia de projecte o servei
Format
PDF
Recurs formatiu
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/RF2365.jpg

Aquesta Càpsula formativa descriu la importància de programar a partir dels objectius i no de les accions i dissenyar estratègies i activitats que parteixin de les necessitats dels infants. Exposa el rol de l'educadora en les estratègies educatives i fa propostes educatives basades en les àrees de desenvolupament en educació infantil.
Les Càpsules formatives d'Educació de la col·lecció #FormatACasa de la Gerència de Serveis d'Educació són vídeos de curta durada, entre 10 i 20 minuts, sobre una temàtica educativa específica d'actualitat. Aquesta càpsula formativa és la número 3 i s'adreça a les d'escoles bressol.
Autora: Clara Puigventós, consultora educativa i en gestió de serveis a les persones a la Baula.

Col·lecció
Càpsules formatives en Educació. #Format a casa.
Tipus de recurs
Ponència
Format
Vídeo
Recurs formatiu
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/RF2369.jpg

Aquesta Càpsula formativa parla de la criança que dona valor als moments del dia a dia amb els fills per tal de crear una relació basada en el respecte i la confiança.
Les Càpsules formatives d'Educació de la col·lecció #FormatACasa de la Gerència de Serveis d'Educació són vídeos de curta durada, entre 10 i 20 minuts, sobre una temàtica educativa específica d'actualitat. Aquesta càpsula formativa és la número 7 i s'adreça a les d'escoles bressol.
Autora: Núria Ferrando i Arrufat, fisioterapeuta, psicomotricista i formadora d'equips de llars d'infants.

Col·lecció
Càpsules formatives en Educació. #Format a casa.
Tipus de recurs
Ponència
Format
Vídeo
Recurs formatiu
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/RF2395.jpg

Aquesta Càpsula formativa parla de com preparar un sistema organitzatiu que, en situacions de dificultats i incerteses, minimitzi els efectes en els infants i la organització que aquests fets pugui tenir. La proposta passa per treballar en tàndem o en casos d'escoles molt grans en equips de tres persones..
Les Càpsules formatives d'Educació de la col·lecció #FormatACasa de la Gerència de Serveis d'Educació són vídeos de curta durada, entre 10 i 20 minuts, sobre una temàtica educativa específica d'actualitat. Aquesta càpsula formativa és la número 12 i s'adreça a les d'escoles bressol.
Autora: Clara Puigventós, consultora educativa i en gestió de serveis a les persones a la Baula

Col·lecció
Càpsules formatives en Educació. #Format a casa.
Tipus de recurs
Ponència
Format
Vídeo
Recurs formatiu
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/RF2366.jpg

Aquesta Càpsula formativa descriu com atendre les emocions dels infants davant de la separació durant l'acollida a l'escola bressol. Estratègies per atendre les necessitats individuals. Proposa com fer l'adequació dels espais i els materials perquè siguin un element potenciador de l'acollida, el benestar i l'aprenentatge
Les Càpsules formatives d'Educació de la col·lecció #FormatACasa de la Gerència de Serveis d'Educació són vídeos de curta durada, entre 10 i 20 minuts, sobre una temàtica educativa específica d'actualitat. Aquesta càpsula formativa és la número 4 i s'adreça a les d'escoles bressol.
Autora: Clara Puigventós, consultora educativa i en gestió de serveis a les persones a la Baula.

Col·lecció
Càpsules formatives en Educació. #Format a casa.
Tipus de recurs
Ponència
Format
Vídeo
Acció formativa del BAF
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF_BAF.jpg

Conèixer el marc conceptual. El concepte Snooezelen.
Entendre l'ús dels espais multisensorials.
Experimentar i familiaritzar-se amb els elements i materials dels espais multisensorials.
Extreure conclusions i objectius de treball, de cada element i de la globalitat de l'espai.
Reflexionar sobre l'actitud i els rols de l'adult en aquest espai.
Dissenyar propostes inclusives dins l'espai
Participar de l'espai de reflexió i debat.
Reflexionar sobre la importància de l'avaluació

Canal
Presencial
Durada
4,0 h
Acció formativa del BAF
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF_BAF.jpg

· Comprendre què és i què implica la inclusió dins les escoles municipals de música, dansa i centres de les arts.
· Conèixer el tractament de la diversitat a l'escola municipal de música de Sant Boi de Llobregat.
· Conèixer experiències per a la inclusió de l'alumnat amb necessitats educatives especials a l'escola municipal de música de Sant Boi de Llobregat.
· Establir un espai de reflexió i posada en comú.

Canal
Presencial
Durada
12,0 h
Acció formativa del BAF
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF_BAF.jpg

· Dotar als tècnics municipals del coneixement i les estratègies per establir aliances de treball amb els centres educatius i alinear l'estratègia municipal d'equitat educativa amb els projectes educatius dels centres.
· Comprendre la realitat interna de gestió d'un centre educatiu.
· Reconèixer la percepció dels centres escolars en relació amb propostes externes.
· Valorar i analitzar els espais de relació amb els centres escolars: Espais formals i informals.
· Analitzar les característiques de les propostes municipals als centres perquè siguin efectives.
· Explorar estratègies per implicar els centres escolars en els projectes educatius municipals i fer arribar els projectes d'educació a temps.
· Conèixer l'actual normativa, el procés per a la selecció i actualització de la direcció d'un centre i les responsabilitats del municipi.
· Elaborar protocols per definir les propostes pedagògiques als centres, la seva presentació efectiva i el posicionament en els actes formals.

Canal
Presencial + videoformació + en línia
Durada
15,0 h
Acció formativa del BAF
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF_BAF.jpg

· Identificar les causes estructurals de les violències sexuals i la dimensió de la problemàtica.
· Conèixer què és i com detectar l'abús sexual i l'assetjament. Factors de risc i indicadors per a la seva detecció.
· Saber escoltar, informar i acompanyar a les persones afectades evitant la victimització secundària.
· Dotar d'eines i pautes per a la prevenció i actuació davant les situacions d'abús sexual i assetjament.

Canal
Presencial
Durada
16,0 h
Acció formativa del BAF
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF_BAF.jpg

· Reflexionar i treballar sobre els principis bàsics de l'aprenentatge.
· Analitzar la pràctica pedagògica actual, anàlisi curricular propi i adaptació a l'entorn.
· Definir el model competencial d'alumne segons els ensenyaments.
· Donar competències al professorat per a la creació de nous escenaris d'aprenentatge.
· Dissenyar espais globalitzats d'aprenentatge per reptes i avaluació per millorar les experiències d'aprenentatge.
· Donar suport als equips directius a la transformació metodològica en els seus centres.

Canal
Presencial
Durada
16,0 h
NOU
Acció formativa del BAF
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF_BAF.jpg

· Treballar el coneixement mutu mitjançant dinàmiques vivencials promovent un espai de confiança.
· Treballar les bases de la relació Positiva: Mirada, Vincle i Comunicació Positiva.
· Treballar la presència i el seu efecte en la relació professional.
· Introduir la Comunicació No Violenta (CNV).
· Conèixer la teoria i pràctica de la CNV.
· Realitzar dinàmiques de CNV al servei de la cohesió: l'auto empatia, l'escolta empàtica i l'expressió empàtica.
· Comprendre la CNV aplicada a la relació entre professionals.
· Realitzar dinàmiques pràctiques per a la gestió relacional en el marc del claustre: la participació, l'ús de la paraula i la gestió del temps.

Canal
Presencial
Durada
12,0 h
Acció formativa del BAF
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF_BAF.jpg

1. Desenvolupar habilitats de lideratge efectiu per a l'acollida i integració de nous professionals en entorns educatius especials.
2. Facilitar la creació d'un entorn de suport i col·laboració dins del claustre de professors.
3. Millorar la cohesió de l'equip docent mitjançant tècniques d'acompanyament i mentoratge.
4. Promoure la inclusió i el benestar dels nous membres del personal a través d'estratègies pràctiques i recursos adequats.

Canal
Presencial
Durada
2,5 h
Acció formativa del BAF
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF_BAF.jpg

1. Definir el que s'entén per benestar emocional.
2. Identificar els malestars interns (autoexigència, frustració,...) i externs (estructural, organitzatius, de recursos,...) dels professionals de l'orientació i acompanyament dels joves.
3. Conèixer les pròpies reaccions emocionals que intervenen en l'acompanyament a joves.
4. Proporcionar estratègies i eines pel benestar emocional (autoconeixement, competència emocional, satisfacció personal, autocura,...).

Canal
Presencial
Durada
12,0 h
Acció formativa del BAF
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF_BAF.jpg

· Facilitar un espai de reflexió i aprofundiment sobre temes d'actualitat vinculats a les polítiques educatives locals.
· Facilitar un espai de trobada i intercanvi de coneixements i experiències professionals en l'àmbit educatiu local.

Canal
Presencial
Durada
3,0 h
Acció formativa del BAF
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF_BAF.jpg

· Facilitar un espai virtual de reflexió i aprofundiment sobre temes d'actualitat vinculats a les polítiques educatives locals.
· Facilitar un espai virtual de trobada i intercanvi de coneixements i experiències professionals en l'àmbit educatiu local.

Canal
Videoformació
Durada
3,0 h
Acció formativa del BAF
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF_BAF.jpg

· Generar un espai exploratori que permeti compartir i exposar experiències.
· Establir criteris comuns de treball. Endreçar i construir coneixement.
· Identificar necessitats i punts comuns en les necessitats.
· Compartir resultats i metodologies de treball.
· Identificar bones pràctiques.

Canal
Presencial
Durada
4,0 h
Acció formativa del BAF
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF_BAF.jpg

· Endreçar i construir coneixement.
· Establir criteris comuns de treball.
· Identificar necessitats i punts comuns en les necessitats.
· Compartir resultats i metodologies de treball en un entorn online.
· Generar un espai online que exploratori que permeti compartir i exposar experiències.

Canal
Videoformació + en línia
Durada
18,0 h
Acció formativa del BAF
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF_BAF.jpg

1. Conèixer què és la Integració Sensorial i per què és un factor clau per al desenvolupament.
2. Identificar quines dificultats i necessitats sensorials presenten avui en dia els alumnes d'educació especial.
3. Detectar les característiques sensorials dels alumnes per poder optimitzar el seu benestar dia a dia a les escoles d'educació especial.
3. Conèixer el perfil sensorial dels nostres alumnes i quines característiques sensorials específiques presenta cadascun d'ells.
4. Potenciar la intel·ligència sensorial a les escoles d'educació especial.

Canal
Presencial + videoformació + en línia
Durada
16,0 h
Acció formativa del BAF
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF_BAF.jpg

· Facilitar un espai de trobada, reflexió i debat entorn de les polítiques educatives.
· Promoure l'intervanvi d'experiències d'èxit i la reflexió sobre la seva aplicabilitat a altres contextos.
· Promoure l'actualització i/o aprofundiment de coneixement entre els professionals que treballen en l'àmbit educatiu.

Canal
Presencial
Durada
8,0 h
Acció formativa del BAF
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF_BAF.jpg

· Facilitar un espai virtual de trobada, reflexió i debat entorn de les polítiques educatives.
· Promoure l'intercanvi online d'experiències d'èxit i la reflexió sobre la seva aplicabilitat a altres contextos.
· Promoure l'actualització i/o aprofundiment de coneixement entre els professionals que treballen en l'àmbit educatiu.
· Promoure la utilització de les diferents eines online que permetin la comunicació i l'intercanvi de coneixements i experiències en l'àmbit educatiu.

Canal
Videoformació
Durada
3,0 h
Acció formativa del BAF
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF_BAF.jpg

· Apropar la dimensió integral de la sexualitat des d'una perspectiva no capacitista i el seu abordatge.
· Explorar les posicions de les que partim com a professionals per acompanyar en aquest àmbit.
· Explorar mites i realitats al voltant de les sexualitats en persones amb diversitat funcional.
· Incorporar el model dels Drets Sexuals i Reproductius com a paradigma en l'abordatge de la sexualitat en la intervenció professional.
· Reflexionar entorn a les manifestacions de violències masclistes i mecanismes de prevenció, detecció, actuació i recuperació.
· Dissenyar bones pràctiques al centre d'educació especial per a l'acompanyament de la sexualitat: dins i fora de l'aula.
· Debatre i discutir sobre demandes específiques en el dia a dia al centre d'educació especial.
· Traçar eines per acompanyar les famílies.
· Intercanviar coneixements, bones pràctiques i crear xarxa entre els professionals i centres que hi participin.

Canal
Presencial + videoformació + en línia
Durada
19,0 h
Acció formativa del BAF
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF_BAF.jpg

· Promoure estratègies i pràctiques educatives de l'educació emocional en la mirada a la diversitat de models familiars.
· Revisar la resposta que dóna l'equip del centre als conflictes amb les famílies i l'alumnat en l'àmbit de la prevenció, detecció i actuació.
· Fomentar l'abordatge socioemocional en la resolució dels conflictes de la comunitat educativa.
· Reflexionar sobre el paper de les famílies en el benestar dels centres educatius.
· Incloure recursos per a l'acompanyament socioemocional a les famílies en situacions de complexitat emocional.

Canal
Presencial
Durada
12,0 h
Acció formativa del BAF
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF_BAF.jpg

· Reflexionar sobre el concepte d'espais exteriors en concordança amb el projecte educatiu global de l'escola, tenint en compte el nou decret 21/23.
· Observar el joc dels infants per tal de poder donar resposta a les seves demandes i necessitats reals de joc a l'exterior.
· Dissenyar, planificar i organitzar un espai exterior amb identitat pròpia.
· Cercar recursos naturals per tal d'enriquir els espais, tenint en compte el respecte cap al benestar.
· Disposar els espais de mobiliari, materials i altres recursos útils per la vida als exteriors i el seu manteniment

Canal
Presencial
Durada
9,0 h
Acció formativa del BAF
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF_BAF.jpg

1. Comprendre l'abast de la problemàtica de la violència en la infància i l'adolescència i el marc legal de la llei LOPIVI i LOMLOE.
2. Descriure el rol del coordinador o coordinadora de coeducació, convivència i benestar: funcions, competències i àmbits d'intervenció.
3. Conèixer els conceptes bàsics com la coeducació, el benestar, les violències, espais segurs, resolució de conflictes i convivència.
4. Aportar eines i recursos que promoguin el benestar a la comunitat educativa.

Canal
Presencial
Durada
12,0 h
NOU
Acció formativa del BAF
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF_BAF.jpg

· Promoure el rol preventiu i de detecció de les EMMA davant l'abús sexual i l'assetjament.
· Conèixer els continguts dels protocols, els àmbits diferenciats de la prevenció, detecció i pautes d'intervenció.
· Acompanyar a les escoles en l'elaboració dels seus propis protocols.
· Dotar d'eines pràctiques a les persones que formaran part de la comissió de seguiment dels protocols.

Canal
Videoformació
Durada
12,0 h
Acció formativa del BAF
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF_BAF.jpg

· Comprendre la relació entre observació, interpretació i documentació en la pedagogia de l'escolta.
· Analitzar i interpretar d'experiències recollides amb infants de 0 a 3 anys.
· Valorar la pràctica de l'observació i la documentació pedagògiques com a eina de recerca permanent i d'innovació educativa.
· Aplicar els coneixements teòrics del curs en una pràctica basada en l'observació i documentació elaborada en grup.

Canal
Presencial + en línia
Durada
23,0 h
Acció formativa del BAF
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF_BAF.jpg

· Identificar les causes estructurals de les violències sexuals i la dimensió de la problemàtica.
· Conèixer què és i com detectar l'abús sexual i l'assetjament. Factors de risc i indicadors per a la seva detecció.
· Saber escoltar, informar i acompanyar a les persones afectades evitant la victimització secundària.
· Dotar d'eines i pautes per a la prevenció i actuació davant les situacions d'abús sexual i assetjament.

Canal
Videoformació
Durada
9,0 h
Acció formativa del BAF
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF_BAF.jpg

· Aportar coneixements en les matèries pròpies de la direcció i gestió d'una escola bressol municipal.
· Desenvolupar les capacitats personals i les habilitats directives adequades a l'exercici de la gestió en l'entorn d'escola bressol municipal.

Canal
Presencial + en línia
Durada
77,0 h
Acció formativa del BAF
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF_BAF.jpg

· Promoure l'actualització i/o aprofundiment de coneixement entre els professionals que treballen en l'àmbit educatiu de forma presencial.
· Facilitar un espai presencial de trobada, reflexió i debat entorn temes d'actualitat en l'àmbit educatiu.
· Promoure l'intercanvi presencial d'experiències d'èxit i la reflexió sobre la seva aplicabilitat a altres contextos.
· Promoure la utilització de diferents metodologies que permetin presencialment la comunicació i l'intercanvi de coneixements i experiències en l'àmbit educatiu.

Canal
Presencial
Durada
5,0 h
Acció formativa del BAF
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF_BAF.jpg

· Promoure l'actualització i/o aprofundiment de coneixement entre els professionals que treballen en l'àmbit educatiu de forma online.
· Facilitar un espai virtual de trobada, reflexió i debat entorn temes d'actualitat en l'àmbit educatiu.
· Promoure l'intercanvi online d'experiències d'èxit i la reflexió sobre la seva aplicabilitat a altres contextos.
· Promoure la utilització de les diferents eines online que permetin la comunicació i l'intercanvi de coneixements i experiències en l'àmbit educatiu.

Canal
Videoformació
Durada
5,0 h